Etik for journalister på nettet

Har nettet svækket mediernes etik? Ja, mener et stort flertal af journalister – også de, der selv arbejder med nettet. Netjournalistikken har en troværdighedskrise.

Den krise skal bogen “Etik for journalister på nettet” (2014, Forlaget Samfundslitteratur) ifølge forfatterne Andreas Marckmann Andreassen og Jakob Albrecht gøre op med.

Forfatterne Andreas Marckmann Andreassen og Jakob Albrecht. Foto: Les Kaner

Nettet skaber problemer for etikken, som vi ikke kendte før: Hvordan kan man dække breaking news, hvor hvert minut gælder, hvordan balancerer man mellem privat og professionel på Facebook eller Twitter, og hvordan retter man sine fejl ordentligt, så de ikke spreder sig til hele verden?

Men samtidig styrker nettet etikken på en lang række områder: Vi kan rette en fejl på et øjeblik, vi kan gå i direkte dialog med brugerne som aldrig før, og vi kan nå ud til hele verden med et klik.

“Etik for journalister på nettet” er den første bog, der samler de gode og de dårlige eksempler fra hele verden. I bogen fremlægger journalisterne Andreas Marckmann Andreassen og Jakob Albrecht 80 konkrete anbefalinger til kolleger, der ligesom dem selv arbejder med journalistik på nettet.

Over halvandet år har forfatterne mødt kilder i USA, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Belgien og Danmark, de har interviewet over 70 journalister, redaktører, forskere og andre, og de har gennemført den første grænseoverskridende undersøgelse af nordiske journalisters eget syn på etikken på nettet.
I undersøgelsen har over 5.000 journalister fra Danmark, Sverige og Finland svaret.

Hvis du er nysgerrig, kan du smuglæse det første kapitel lige her!

Du kan købe “Etik for journalister på nettet” hos Forlaget Samfundslitteratur.

Bogen udkom i 2014 og fik en del omtale i bl.a. Berlingske, Politiken og DR samt i Norge og Sverige.